Raskausviikot 6 - 7: flunssaa, päiväunia ja Mäkkäriä

 Sisältää affliate-mainoslinkin, merkitty *


Raskausviikkopäivitykset jatkuu. Tällä kertaa vuorossa raskausviikot 6 - 7. 

Lue edelliset raskauspäivitykset täältä:  

Raskausoireet ennen plussaa - vertailussa kolme alkuraskautta  

Kolmas raskaus: sinä päivänä, kun plussasin 

Raskausviikot 4 - 5: oireet ja fiilikset

 


Rv 6 (6+0 - 7+6)

Minulla oli reilu viikon flunssa. Sairastuttiin koko perhe. Raskaana ja astmaatikkona sairastaminen on on extrakurjaa. Harmitti myös, että jouduin perumaan kauan odotetut juhlat ystävien kanssa. Tuntuu, että olen aina kipeä, kun olisi lapsivapaata aikaa ystävien kanssa tiedossa.

Raskausoireet peittyivät flunssan oireiden alle. Raskauden vuoksi en uskaltanut käyttää verisuonia supistavia nenäsuihkeita. Se tarkoitti tukalaa oloa ja huonoja yöunia.  Okei, yksi raskausoirekin tuli mieleen. Minua oksettaa, kun yskin. Ihanaa...

Flunssassa oloa helpotti sängyn päädyn nostaminen, nenäkannulla huuhtelu ja *Physiomer Storong Jet -nenähuuhde. Käytän lisäksi omia astma- ja allergialääkkeitäni, jotka ovat turvallisia raskausaikana. 

Minua pelotti, kun nousi vähän lämpöä. Alkuraskaudessa ei suositella ibuprofeenia, ja minulla Panadol ei laske kuumetta. Onneksi lämmönnousu pysyi maltillisena ja laski itsekseen.   

Pelottaa sekin, että saan vielä jonkun rajun taudin raskausaikana. Keuhkokuumeeseen minulla on valitettavasti taipumusta, ja nyt on myös enteroa ja koronaa liikkeellä, huh! Onneksi olen varannut ajan neljänteen koronarokotteeseen. Influenssarokotteenkin otan heti, kun saan.

Luomitarkastuksessa luomet oli ok, seurailen niitä kotona. Yksi huoli vähemmän! 

 


Rv 7 (rv 7+0 - 7+6)

Olen ollut tavallista väsyneempi. Väsymys voi johtua osittain edellisen viikon flunssasta ja univeloista, mutta luulen, että se liittyy myös raskauteen. Lopetin tai vähensin radikaalisti kahvin juontia flunssan myötä. Ei tehnyt oikein mieli silloin, eikä tee nytkään. Sekin varmasti väsyttää, kun on tottunut päivittäiseen kahvimukilliseen.

Pikku Joeta odottaessa olin raskauden ensimmäisellä kolmanneksella todella väsynyt ja nukuin usein päiväunia. Olen aloittanut päiväunien nukkumisen taas. Onneksi olen kotäiti, niin voin nukkua päiväunet silloin, kun Pikku Joekin nukkuu.

Minulla on usein etova olo, vaikkei okseta. Yhtenä lauantaina minun oli pakko saada jotain suolaista syötävää. Hain Mäkkäristä vegehampurilaisia koko perheelle. Söin ison aterian, josta annoin vähän ranskalaisia Pikku Joellekin. Pikku Joe sai oman pienen hampurilaisen. Hampurilainen ei ollut varmaan ikinä maistunut niin taivaalliselta kuin silloin. Etova olo oli tiessään, kun sain tarpeeksi suolaa ja rasvaa elimistööni. 

Hassua, että edellisessäkin raskaudessa minulla tuli pakonomainen tarve saada hampurilaista Mäkkäristä. Normaalisti en käy siellä juuri koskaan. Puolisoni vitsaili: "Siitä tietää, että Eerika on raskaana, kun täytyy saada iltapalaksi Mäkkärin hampurilaista."

Näyttää kuin minulla olisi jo vähän vauvamahaa. Paljon aiemmin kuin edellisessä raskaudessa! Suurin osa vielä turvotusta, mutta kuitenkin. Kireitä housuja en pysty käyttää.

Tämä raskausviikko huipentuu siihen, että pääsen vihdoin varhaisultraan. Enää kaksi päivää aikaa kirjoittamishetkestä! Odotan innolla ja kauhulla. Yritän pitää ajatukset enemmän siinä innossa.


Kuinkas siinä ultrassa kävikään? Lue lisää täältä: Terveisiä varhaisultrasta!

Kommentit

Suositut tekstit