Raskausviikot 4 - 5: oireet ja fiilikset

Olen nyt raskausviikolla 9+1, mutta palaan ajassa taaksepäin raskausviikoille neljä ja viisi. Tavoitteenani on kirjoittaa joka raskausviikosta jotain blogiin. Tämä on luultavasti viimeinen raskauteni, joten haluan muistaa kaiken. 


 

Raskausviikko 4 (rv 4+0—rv 4+6)

Raskausoireet

- Kuukautiset jäivät pois ja tein positiivisen raskaustestin rv 4+1.

- Pissahätä. Minun täytyy käydä tavallista useammin vessassa.

- Turvotus. Aamulla vatsa litteä, iltaisin ei mahdu housun nappi kiinni.

- Alaselkäkipu. Ei kivaa! Se alkoi jo viikko ennen positiivista raskaustestiä. Minun täytyy olla todella tarkka taaperon kanssa ergonomiasta tai olen loppuillan toimintakyvytön.

- Ei varsinaista pahoinvointia, mutta astmalääkkeen jauhe ällöttää tavallista enemmän, jos sitä jää sisäänhengityksellä kurkkuun. 

- Herkistynyt hajuaisti. Sakarin mielestä haistan jotain hajuja paremmin kuin hän.

- Nukun paremmin. Tämä on todellakin tervetullut oire. Useina öinä olen nukahtanut hetkessä ja nukkunut sikeästi aamuun asti, mikä on minulle harvinaista. Normaalisti heräilen keskellä yötä ja kärsin ajoittain nukahtamisvaikeuksista. 

- Astma on helpottanut. Ennen raskautta minulla oli astma huonossa hoitotasapainossa. Olin antibioottikuurilla, kortisonikuurilla ja otin avaavaa astmalääkettä maksimiannokset. Huomaan, ettei minun tarvitse ottaa avavaa lääkettä enää yhtä usein. Sattumaa vai raskauden ansiota?

Fiilikset

Olen iloinen ja ahdistunut samaan aikaan. Minua ahdistaa epäilyttävät luomeni, jotka olisin halunnut näyttää sairaanhoitajalle jo ennen raskautta. Joudun odottamaan vielä raskausviikolle kuusi ennen kuin pääsen luomitarkastukseen. Kamala ajatus, että olisi ihosyöpä raskaana. 

Minua pelottaa, että tämä onkin tuulimunaraskaus. Tiedän kokemuksesta, etten voi etukäteen oireista päätellä, onko normaali raskaus vai ei. Toivon vain parasta!

Pidän itseni kiireisenä ja teen kaikkia kivoja juttuja, ettei ahdistaisi. Aina välillä ne tunteetkin on pakko kohdata ja itkeä.

Muita kuulumisia

 Juhlistettiin raskautta ja viimeisiä kesäpäiviä uimarannalla. Uitiin ja syötiin pehmistä.

 

Raskauviikko 5 ( rv 5+0 — rv 5+6 )

Raskausoireet

Väsyttää. Joinakin päivinä olen ottanut päiväunet tai muuten vaan makoillut sängyssä tekemättä mitään.

Nälkä.  Kahdesta edellisestä raskaudesta tuttu jatkuva nälkä on palannut. Normaalisti syön viisi kertaa päivässä, mutta tällä viikolla olen lisännyt pari ylimääräistä välipalaa päivään, että jaksan.

Rinnat ovat vähän kasvaneet. Tai turvonneet, miten sen määrittelee. Ei mitään dramaattista muutosta.

Iho on todella kuiva. Etenkin kasvojen iho tuntuu kireältä ja hilseilee. En tiedä, johtuuko raskaudesta vai siitä, että kasvoni ovat ahavoituneet runsaasta ulkoilusta.

Muuten samat oireet kuin edellisellä viikolla, mutta selkä ei ole enää niin kipeä. Voi johtua siitäkin, että syksy on saapunut. Helteellä selkä väsyy enemmän. 

Fiilikset

Vähän positiivisemmat kuin edellisellä viikolla. Mieleeni tuli psykologin kysymys kahden vuoden takaa, kun käsittelin raskauteen liittyviä tunteita keskenmenon jälkeen.

Minä: "En uskalla iloita. Mitä jos saan taas keskenmenon?"

Psykologi: "Tekisikö keskenmenosta vähemmän kamalaa se, ettet iloinnut raskaudesta?"

Minä: Ei tekisi. Se on kamalaa joka tapauksessa.

En menetä mitään sillä, että olen iloinen. En kuitenkaan voi sille mitään, etten aina pysty.  

Muita kuulumisia

Kävin kampaajalla tasoittamassa tukkaani. Ainakin viime raskaudessa hiukseni olivat todella hyvässä kunnossa. Annan niiden kasvaa. Hauska nähdä, miltä ne näyttävät ensi keväänä.


Kampaajan jälkeen

Kommentit

  1. Hei! Täällä on pari henkilöä, jotka ovat iloisen odotuksen vallassa❤️

    VastaaPoista

Lähetä kommentti

Suositut tekstit