Raskausviikot 17 - 18: Kiusallisia vaivoja

Julkaisu sisältää affliate-mainoslinkkejä. Mainoslinkit on merkitty *.


Raskausviikot 17 ja 18 ovat tuoneet mukanaan kiusallisia vaivoja. Minua vaivaa paineen tunne alapäässä etenkin seistessä. Kävin varmuuden vuoksi neuvolalääkärissäkin tarkistuttamassa, onko minulla virtsatieinfektio. Ei ollut.

Koska olen kotiäiti, seisomista tulee päivän aikana paljon. Seisominen pahentaa turvotusta, joka taas pahentaa paineen tunnetta. Muistan, että paineen tunnetta oli edellisessäkin raskaudessa, mutta vasta viimeisen kolmanneksen aikana. Harmi, että tässä raskaudessa on jo niin aikaisin. 

Kaiken kukkuraksi alapäästä löytyi ikävä yllätys: pari pullistunutta suonta. Minulla ei ole ennen ollut suonikohjuja, niin tottakai pitää tulla juuri sinne! Onneksi suonikohjut eivät ole kovin kipeitä, mutta aiheuttavat epämiellyttävää kiristyksen tunnetta. Voi olla, että se on yksi syy paineen tunteellekin.

Mikä avuksi?

Nevolasta sanottiin, että suonikohjuihin ei auta muu kuin synnytys. Kiva juttu, kun raskautta olisi vielä yli puolet jäljellä. Onneksi oloa voi yrittää helpottaa. 

Yritän saada veren kiertämään ja turvotusta vähennettyä kaikin keinoin. Nostan jalat ja lantion alueen ylös aina, kun on mahdollista. Liikunta, kuten kävely, jooga tai lihaskuntotreeni toimii minulla. Harjoitan lisäksi lantionpohjaa, ettei ainakaan heikon lantionpohjan takia paine pahenisi. 

Keho kaipaa tavallista enemmän lepoa. Kun lepään, makuuasento kyljellään on hyvä. Istuminen pitkään samassa asennossa tuntuu ikävältä.

Alushousujen täytyy olla ehdottomasti mukavat! Huomasin ensimmäisen suonikohjuni sen jälkeen, kun olin käyttänyt päivän huonosti istuvia alushousuja. Sen jälkeen kävin välittömästi alushousuostoksilla. 

Ostin H&M:n hipster-mallisia äitiysalushousuja. Ne ovat hyviä arkikäyttön. Lisäksi ostin Lindexiltä *ihonväriset Brazilian Low -malliset pikkuhousut tavallista isommassa koossa. Ne ovat todella mukavat ja sopivat vartalonmyötäisten vaatteiden kanssa vaikkapa juhliin.

Olen kuullut, että tukivyöstä voi olla apua suonikohjuihin. Tilasin itselleni *Lola & Lykke -tukivyön . Se tuntui jo ensimmäisellä sovituksella tukevan selkää hyvin. Sain sen vasta, joten voin kirjoitella kokemuksia sitten, kun olen päässyt testaamaan enemmän.

Toivottavasti et kärsi samoista vaivoista kuin minä. Jos kuitenkin kärsit, niin jaa ihmeessä omat vinkkisi kommenttikenttään! Kommentin voi jätttää myös anonyymisti. 


P.s. Tänään vaihtui raskausviikko 19+0. Viikon päästä on raskauden puoliväli ja rakenneultra! Odotan innolla, että näen taas pikkuisen! ❤

Kommentit

  1. Mukavaa kuulla näitä raskauskuulumisia, vaikka olisi ei niin mukavaa aina olisikaan. Päämäärä loistaa tähtenä edessä. Kaikkea hyvää ja jaksamista❤️❤️❤️

    VastaaPoista

Lähetä kommentti

Suositut tekstit