Terveisiä äitiyslomalta ja höyhensaarilta

Maanantaina alkoi äitiysloma, juuri sopivaan aikaan Pirkanmaan koronatilanteen kannalta. Viime aikoina on mitattu ennätyslukuja tartuntamäärissä ja tartuntoja on todettu myös useammassa koulussa.  Olen ollut onnekas, että olen välttynyt tartunnalta töissä, vaikka olen ollut viikottain tekemisissä satojen ihmisten kanssa ilman riittäviä turvavälejä. Nyt voin huokaista helpotuksesta, kun saan olla kotona enkä joudu olemaan tekemisissä suurten ihmijoukkojen kanssa. Toivon todella, etten saa koronaa raskausaikana! Toivottavasti uudet tiukennetut koronarajoitukset tepsivät ja ihmisillä pysyy järki sekä maski päässä. Ehkä tämä pandemia on joskus ohi.

Sitten iloisempiin aiheisiin: minä ja vauva voimme oikein hyvin! Viime neuvolakäynnillä (rv 31+0) mitattiin, että hemoglobiini oli viimein noussut normaalilukemiin. Rautalisästä on ollut ilmeisesti apua. Kaikki muut mitat olivat myös normaalit ja vauva oli jo kääntynyt pää alaspäin. Toivottavasti hän pysyy niinpäin synnytykseen asti. 

Muutenkin kuuluu hyvää: nautin lomasta ja kerään voimia uuteen elämänvaiheeseen. Lopulla energialla metsästän vielä puuttuvia tarvikkeita ja valmistelen kotia vauvalle. Odotan myös innolla joulua, vaikka en ole yhtään jouluihminen normaalisti. Ehkä raskaus on sekoittanut aivoni? Olen jo aloittanut joululaulujen kuuntelun ja jostain syystä minua itkettää kaikki, missä lauletaan Jeesus-vauvasta.

Ennen vauvamme syntymää aion panostaa erityisesti nukkumiseen. Hyvä sanoa niin huonosti nukutun yön jälkeen, mutta sellaista se on joskus. Kärsin unettomuudesta ennen raskautta ja sain sitä varten lääkkeet. Niitä ei ole ollut turvallista käyttää raskausaikana ja olen löytänyt muita lääkkeettömiä keinojan parempaan uneen. En vieläkään nuku erityisen hyvin, mutta paremmin kuin ennen raskautta. Uskon, että raskaushormonit ovat osaltaan auttaneet väsyttävällä vaikutuksellaan.

Tiedän, että moni kärsii unettomuudesta oli sitten raskaana tai ei. Siksi haluan jakaa keinot, jotka ovat auttaneet minua nukkumaan. Tietenkään ne eivät välttämättä toimi muilla samoin ja suosittelenkin olemaan ensisijaisesti yhteydessä neuvolaan tai lääkäriin, jos kärsit unettomuudesta. Unettomuudelle voi olla niin monia eri syitä. Kiva kuitenkin, jos näistä on jotain apua!


Vinkit höyhensaarille:

  •  Kunnon sänky, patja ja tyyny(t):  Uneni paranivat ja selkäkivut vähenivät, kun päivitimme vanhan pedin uuteen älyvaahtosänkyyn ja -petauspatjaan. Se muovautuu hyvin muuttuvan vartalon mukaan. Nukun usean tyynyn kanssa ja tuen niillä mm. vatsaa, hartioita ja lantiota.

  • Äänikirjat ja pocastit uniajastimella: En kestä kuunnella omia ajatuksiani yöllä, joten kuuntelen mieluummin äänikirjoja hiljaisella äänellä, kunnes nukahdan. Tärkeintä on löytää itseä rauhoittava kirja ja miellytävä lukijan ääni. Minulla on toiminut parhaiten Harry Potter -äänikirjat Vesa Vierikon lukemana sekä Antti Holman Auta Antti -podcast. Seuaraavaksi aion kokeilla Vuokko Hovatan lukemaa äänikirjaa "Unisatuja rauhattomille aikuisille - Yöllä ulkona koiran kanssa."
     
  • Pysähtyminen ja meditointi: Valmistautuminen yöuniin alkaa jo heti herätessä. Pitää muistaa riittävät tauot pitkin päivää, etenkin jos on kiire. Kännykän räplääminen ei lepuuta aivoja. Sen sijaan kannattaa vaikka meditoida. Esim. tältä sivustolta löytyy hyviä tietoisuusharjoituksia: https://oivamieli.fi/

  • Luonto. Luonnossa liikkuminen rauhoittaa mieltä ja vähentää stressiä. Harmillisesti en enää pysty kävelemään kovin pitkälle, mutta voin piipahtaa vaikka takapihalle katsomaan lintuja.

  • Vähemmän kofeiinia. Olen osittain raskauden ja osittain unettomuuden takia lopettanut kahvin päivittäisen juonnin. Juon mieluummint teetä, jossa on vähemmän kofeiinia kuin kahvissa.

  • Suolasuihketta nenälle. Tukkoinen nenä on monen raskaana olevan riesa, myös minun. Suolasuihke auttaa ainakin vähän aukaisemaan nenää ja hengittämään yöllä. Sen käyttö on sallittua raskausaikanakin.

  • Riittävästi hiilaria iltapalalla. Hiilihydraattipitoinen ruoka väsyttää, eikä nälkäisenä nukuta.

  • Joskus mikään ei auta ja se on ihan ok. Pahinta on panikoida sitä, ettei nuku. Sitten ei ainakaan nuku. Apua kannattaa silti hakea, jos nukkuu toistuvasti huonosti.

Jos blogiani lukee joku muu uneton, niin mielelläni kuulisin sinun vinkkisi parempaan uneen kommenteissa. Tsemppiä kaikille kaamosaikaan ja muistakaa levätä! 🖤


Kommentit