Vegaanipainotteinen ruokavalio ja raskaus

Tässä tekstissä kerron, miten vegaanipainotteinen ruokavalioni on sujunut raskausaikana. Mikä on mennyt hyvin ja mitä ongelmia on tullut vastaan? Mitä vitamiineja olen tarvinnut? Paljastan myös raskaushimoni ja olenko noudattanut raskausajan rajoituksia. Toivottavasti joku kasvisruokavalion ja raskauden yhdistelmän kanssa kamppaileva saa tästä vinkkejä. Ongelmatilanteissa suosittelen kuitenkin kääntymään neuvolan ja ravitsemusterapeutin puoleen, sillä en ole mikään asiantuntija.

Raskausajan ateriarytmi, ruokavalio ja himot

Ruokavalioni on vaikeasti määriteltävissä. Olen elänyt viimeiset kymmenen vuotta enemmän tai vähemmän kasvisruokavaliolla ja viime vuosina olen syönyt yhä enemmän vegaanipainotteisesti. Karkeasti voisin sanoa, että syön 95% vegaanisesti ja loput 5% on satunnaista herkuttelua munaa tai maitoa sisältävillä tuotteilla. En myöskään kieltäydy kalasta, jos sitä on joskus tarjolla. Syön vegaaniruokaa lähinnä ympäristösyistä, enkä halua olla täysin ehdoton. Näen, että sillä mitän laitan 95% suuhuni on enemmän merkitystä kuin lopuilla 5%. Tätä ajattelutapaa olen noudattanut myös läpi raskauden.

Ruoka on maittanut minulle hyvin raskausaikana. Alkuraskaudessa minulla oli aivan pohjaton nälkä ja jano koko ajan. Saatoin syödä 8 kertaa päivässä reiluja annoksia kunnon ruokaa ja nälkä herätti öisinkin. Tiedän, että raskausaikana ei kuuluisi syödä kahden edestä, mutta nälkä oli sen mukainen. Kysyin huolestuneena neuvolasta, voinko oikeasti syödä näin paljon. Neuvolassa kehotettiin kuuntelemaan omaa kehoa ja syömään paljon terveellistä ruokaa niin kuin söinkin. Minun kehoni viesti, että tarvitsen ravintoa, joten minähän söin.

Toisen raskauskolmanneksen myötä pohjaton nälkä ja jano ovat helpottaneet ja tulen helpommin kylläiseksi, kun bebe valtaa tilaa mahalaukultani. Syön n. 5-7 kertaa päivässä. Välillä on täytynyt herätä öisin syömään, kun maha kurnii ja vauva potkii mahdottomasti. Riittävä syöminen on teettänyt vaikeuksia töissä, jossa minulla on tauoilla yleensä max. 15 min aikaa syödä ja käydä vessassa. Tällöin syön useita pieniä välipaloja, jotta jaksan.

Minun on tehnyt raskausaikana mieli syödä enimmäkseen ihan tavallista kotiruokaa. Alkuraskaudessa ei tehnyt mieli ollenkaan makeaa, mikä oli ihan kummallista tälläiselle sokerihiirelle. En tiedä, johtuiko kesästä vai raskaudesta, mutta minun teki erityisesti mieli syödä sinappisilliä. En kuitenkaan ollut varma, saako sitä syödä raskausaikana, sillä sehän on raakaa kalaa ja on usein myös majoneesipohjaisessa kastikkeessa, jossa on raakaa kananmunaa (sekin kielletty). Tein siis vegaanista versiota munakoisoista ja vegemajoneesista. Tekemäni vegesilli näytti ja maistui yllättävän paljon oikealta sinappisilliltä. Kesällä söin sitä lähes päivittäin uusien perunoiden kanssa tai ruisleivän päällä.


Toisen kolmanneksen aikana taas vanhat tutut makeat herkut, kuten jäätelö ja suklaa ovat maistuneet. Olen kuitenkin pyrkinyt rajoittamaan makeiden herkkujen syönnin lähinnä viikonloppuihin ja arkena syömään tavallista, monipuolista kasvisruokaa. On hauskaa, että vegaaniversiona monet raskausaikana kielletytyt ruuat voivat olla sallittuja. Esimerkiksi tein tällä viikolla maksatonta "maksalaatikkoa", joka näyttää aivan maksalaatikolta ja ehkä maistuukin, jos muistan vielä, miltä maksalaatikko maistuu. Joka tapauksessa se oli oikein herkullista!

Kaikkia ruokia ei toki voi syödä raskausaikana, vaikka ne olisivatkin vegaanisia (ks. Ruokaviraston turvallisen käytön ohjeet) . Olen noudattanut raskausrajoituksia melko tunnollisesti. Kerran söin vahingossa palan homejuustoa ja ihan tarkoituksella olen popsinut pari palaa lakua miehen karkkipussista, mutta siinäpä ne lipsumiset. En oikeastaan ole kaivannutkaan muita kielletyjä ruokia kuin viiniä, lakua ja sushia. Tietääkseni vegesushiakaan ei suositella merilevän mahdollisen korkean jodipitoisuuden vuoksi. Korjatkaa joku, jos olen väärässä.


Maksatonta "maksalaatikkoa"

Vitamiinipulmat ja ravitsemusterapiakäynti

Vaikka muuten olen hyvin perillä vegaaniruokavaliosta, mokasin alkuraskaudessa vitamiinien kanssa. Käytin aluksi Multivitan Raskaus ja imetys-monivitamiinia, koska ajettelin että siinä on nimensä mukaisesti kaikki tarpeellinen odottavalle äidille. Kyllähän siinä varmaan onkin, jos on sekasyöjä. Noin kuukauden valmistetta käytettyäni huomasin, että siinä on B12-vitamiinia vain 3 mikrogrammaa. Vegaaniliiton mukaan vegaaniruokavaliota noudattavalle suositellaan B12-vitamiinia (syanokobalamiini) 25-100 mikrogrammaa päivässä kerta-annoksena. Neuvolassakaan asiasta ei huomautettu, sillä enhän ole täysin vegaani. Helpommalla olisin päässyt, jos olisin sanonut olevani. En kuitenkaan käytä maitotuotteita ja kananmunia niin paljon, että saisin niistä tarpeeksi B12-vitamiinia.

Onneksi huomasin mokani ja soitin neuvolaan. Sain lähetteen verikokeisiin, jossa mitattiin mm. B12-vitamiiniarvo, joka oli normaali. Uskoisin, että B12-vitamiinia oli varastoitunut vereeni, sillä söin sitä ennen raskautta 1000 mikrogramman annoksina 2 kertaa viikossa. Vegaaniliiton sivujen mukaan näin suurta kerta-annosta ei kuitenkaan suositella raskausaikana ja oikean B12-valmisteen etsiminen osoittautui yllättävän hankalaksi. Kysyin useasta apteekista, eikä mistään löytynyt sopivaa 25-100 mikrogramman annostusta syanokobalamiinimuotoista B12-vitamiinia.

Sain neuvolasta lähetteen ravitsemusterapeutille, jonka ansiosta löysin viimein sopivan B12-vitamiinivalmisteen. Ravitsemusterapeutti totesi, että ruokavalioni on hyvin kunnossa. Yllätyin positiivisesti siitä, että saan kuulemma hyvin välttämättömiä rasvahappoja ravinnostani, mm. rypsiöljystä, 80% tummansinisestä Keiju-margariinista ja saksanpähkinöistä. Kuulemma kalaa tai omega3-lisää ei tarvitse lisätä ruokavaliooni. Ravitsemusterapeutti tuntui olevan hyvin perillä vegaaniruokavaliosta ja sanoi, että aivan turvallisin mielin voisin olla vaikka täysin vegaani läpi raskauden. Olen kuullut kauhutarinoita, kuinka jotkut lähinnä tyrmäävät koko ruokavalion ja toteavat, että alapa vaan syömään sitä lihaa.

Ravitsemusteraperutin suosituksesta otin seuraavat lisät käyttöön:

  • VEG 1. Se on multivitamiini, joka sisältää B12-vitamiinia juuri sopian 25 mikrogramman annoksen sekä muita vegaaneille välttämättömiä vitamiineja ja hivenaineita, kuten jodia ja D3-vitamiinia. Tätä tuotetta en löytänyt apteekista, mutta mm. Ruhonjuuri myy sitä
  • CALSORIN 500mg -kalsiumvalmiste (syön 1 tabletin päivässä)
Ensimmäisen kolmanneksen aikana rauta-arvoni oliva verikokeiden mukaan hyvät, mutta raskauden puolivälissä hemoglobiini laski yllättäen anemian puolelle (Hb 109). Sillon otin lisäksi käyttöön rautalisän:
  • FERRODAN Fe2+ 100mg rauta-C-vitamiinitabletti

Hemoglobiinia ei ole mitattu vielä uudelleen tämän rautalisän käyttöönoton jälkeen. Toivottavasti se olisi noussut seuraavaan neuvolakäyntiin mennessä! Muuten täytyy kokeilla jotain muuta. Kiitos suosituksista, joita olen Instagramin puolella saanutkin!

Ja eikun taas syömään😋

Nyt täytyy lopettaa kirjoittaminen, sillä on jälleen ruoka-aika. Viikonloppuna on tullut herkuteltua mm. amerikkalaisilla pannukakuilla ja nyt on vuorossa on miehen tekemää Nacho-vuokaa, nam! Mitkä on sun lemppari kasvisruuat raskausaikana ja muutenkin? Millaisia vitamiineja käytät? Olisi kiva saada kommenttia. 💛

Amerikkalaisia pannukakkuja vegaanisena

 

Kommentit